8 mars 2015

Torson i brons

Det slog mig igår, mitt i allt packande, att jag faktiskt säkert aldrig bloggat om dessa små bronskonstverk som finns i min ägo.Eller om jag har så är det mycket länge sedan.  De är nr 1 och 2 i en serie av 25 torson i brons, gjorda av konstnären Jukka Rissanen. Namn hade de också, men tyvärr har dokumentet som hörde till dessa två försvunnit i någon tidigare flytt.

Så här kvinnodagen till ära tycker jag att de ska få komma fram, speciellt hon då, med sin vackra figur. I vårt nya hem ska de nog få en mer framträdande roll, kanske en piedestal eller vitrin och belysning över dem, så de verkligen kommer till sin rätt.

Har du konst i ditt hem?


TORSOT
Eilen hoksasin tuossa pakatessa että nämä pienet pronssiset torsot eivät varmaan koskaan ole saaneet esiintyä blogissa.  Tai jos ovat, niin siitä on jo tosi paljon aikaa. Ne ovat numeroituja ( nro 1 ja 2) 25 torson sarjasta, ja taiteilija Jukka Rissasen käsialaa. Nimetkin niillä oli, mutta niihin liittyvät tiedot ovat jonnekin jossain muutossa hävinneet.

Näin naistenpäivän kunniaksi ajattelin sopivasti esitellä ne teille, etenkin tämän kauniin naisen jolla on niin kauniit muodot. Uudessa kodissa nämä saavat varmaan olla paremmin esillä. Saavat ehkä oman telineen tai vitriinin ja jonkinlaisen valaitussysteemin.

Löytyykö sinun kodistasi taidetta?






4 kommentarer:

  1. Hyvää Naistenpäivää! Kurkkaapa blogiini, minulla on juuri samaa aihetta, kuvanveistäjän tekemää naiskauneutta!

    SvaraRadera
  2. Åh, så fina! Ja, de kommer säkert till sin rätt i ert nya boende!
    Visst är det sådär med vissa saker som ibland får stå tillbaka, för annat - plötsligt får man syn på dem och det blir liksom en renässans. Så var det för mej när jag flyttade. Jag upptäckte ett par arvda keramikfigurer av Lisa Larsson. Sen har jag en liten glasskulptur av Bertil Valien, som jag tycker mycket om, samt en del bilder som är ramade, både av mej själv, men även av andra.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vad fina! Jag har konst hemma och alla föremål eller tavlor har betydelse för mig. Bl.a. en bronsstatyett av en sjungande dam med sväpande kjolar och hatt. Den fick jag efter en moster som stod mig nära och jag tänker på henne varje gång jag ser statyetten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera