6 januari 2014

Svar på era frågor


Anna: Tycker du om att dra kurser? Och kommer du (eller din man för den delen) att dra några kurser i år? Var i så fall?
Svar:
Ja, jag tycker det är skoj, det är så roligt att se glädjen när man lär sig något nytt.Det är faktiskt väldigt givande och roligt då mina elever ofta är jättetaggade på att lära sig. Vårens kurser vet jag inte riktigt än, men det blir nog fotokurs, knappast någon brödkurs. Kurserna i fotografering hålls nog inom en radie av några timmars bilkörning. Info kommer nog på bloggen när det är dags.

Anna-Lena: Vad tror du om inredningsåret 2014? Vad blir trendigt och "hypat" i år?Och när kommer du att dra nån fotokurs i Vasa? :-)Svar:
Tja, det där är lite svårt. Tycker det är så mycket olika trender på gång nu. Happylightsen eller de sk irislightsen tror jag håller sin popularitet eftersom de finns i så många färger och de också kan användas hela året. Tror att koppar som material håller i sig ett tag men inte så länge. Med våren kommer alltid pastellerna lika säkert som amen i kyrkan. Och så tror jag att inredningsmagasinen kommer att vara fyllda med mer färg och med fler hem i bohem stil.
Det blir knappast någon fotokurs i Vasa, det är så långt dit, att det inte riktigt är lönsamt.


Åkerhyddan: 
Ponera att ni sku vara tvugna att flytta nu pga typ jobb, vem av er sku ha svårare att lämna huset? Å sku ni rädda ett gammalt hus igen och göra den resan? Eller sku det bli en enklare lösning?
Svar:
Det skulle definitivt vara svårare för mig, jag är en nostalgiker som också har svårt att avstå från prylar. Det skulle inte vara så lätt för någondera men mannen har sina egna drömmar och någon gång kanske de också förverkligas. Vi skulle nog välja att bo i gammalt men knappast göra en likadan renoveringsresa. Ett stenhus skulle det säkert bli, med en bagarstuga och en fotoatelje brevid...

Alegni: När kommer ni igen?
Svar:
Ja... as soon as possible! Hitta några fina hem åt mig så har du mig där på nolltid!


EM: har ni någon Sverigeresa inplanerad igen?
Svar:
Nej, inte inplanerad men det finns i drömmarna och drömmar är till för att uppfyllas!


Elle: Hur länge har du fotograferat? Är du självlärd eller har du gjort en utbildning/kurser i fotografi?
Svar:
 Jag köpte min första systemkamera hösten 2010, då jag också påbörjade en 8 månader lång grundkurs i fotografering. Var inte riktigt nöjd med det jag lärde mig utan vill ha mer, så medan jag drog igång mitt företag på heltid studerade jag fotografering och redigering på kvällsutbildning. I våras tog jag yrkesexamen i fotografering. 
En hel del har jag också studerat på egen hand, med böcker och internet.  3½ år är svaret alltså. Jag har jobbat stenhårt med studier och med att lära mig en egen stil. 



Jag tror jag avslutar med en bild från dagens pyssel med bonusdottern. Jag byggde upp en ex tempore´ hemstudio med lite belysning på glasverandan och så fick hon piffa till sig lite. Jag använde en studioblixt och en reflektor plus ett svart lakan.
Bilden jag lägger upp är ett exempel på hur det kan se ut med en bild rakt från kameran (SOOC= straight out of camera) och en jag redigerat. 

Visar mer bilder imorgon!







Vastasin eilisen kysymyksiin ruotsiksi, kun suomenkielisiä kysymyksiä ei tullut yhtään.  Sorry. 

Tuo kuva on tältä päivältä kun bonustyttären kanssa hassuteltiin, hän kameran edessä ja minä sen takana. Kuva on otettu laskuistilla, teimme sinne ex tempore´ kotistudion. Käytössä yksi studiosalama ja yksi heijastin plus musta lakana taustalla. Kuvassa esimerkki siitä miltä näyttää ennen ja jälkeen käsittelyn (sooc= straight out of camera) 


4 kommentarer:

  1. Tack för svaren! Kanske vi kan ses framöver, då ;-)
    Nu ser man den magiska touchen som är ditt speciella kännetecken. Redigeringen gör att det blir ett ljus som är ditt speciella... du är så duktig (och hon är så himla söt...)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Kul med frågor och framförallt svar :)
    Jag tänkte här om dan att nästa gång du kommer till Österbotten måste vi fixa en bloggträff! Och kanske t.o.m. en fotokurs i Vasa som Anna-Lena efterlyste ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret! Jag tycker att under en kort tid har blivit en jättebra fotograf!
    Synd att du inte finns i närheten, jag vill gärna lära mig mer om fotografi.
    Kram Elle

    SvaraRadera
  4. Fotokurssia odottelen minäkin.. esim. hämäräkuvausta.

    SvaraRadera