22 maj 2013

Att nästan flyga

Igår gjorde jag en årets första cykeltur. Jag hade 3,5kg kamerapackning på ryggen men ändå flög jag fram på ett helt annat vis än ifjol. Orsak? -14,5 kg mindre Kamomilla!  Nu är jag lite dålig på det där att fotografera mig själv- man måste ju rigga upp stativ och fjärrisar och allt möjligt, så det får bli såhär, med iphonen :) Något kilo kvar, sen är jag mer än nöjd.



Det går långsamt nu, men det får det verkligen göra. Det bara bevisar att jag lyckats byta livsstil- inte vrålbantar. Den enda nackdelen med viktminskningen har varit hårafall. Mitt hår måste ha älskat skräpmat?  Jag har alltid haft tunt hår, och nu är det tunnare och risigare än någonsin. Men om det är priset för att annars må såhär bra, så kan jag leva med det! Nu återhämtar det väl sig!

Eilen tein kevään ensimmäisen pyörälenkin. Selässä 3,5 kilon kamerareppu mutta eipä tuntunut läheskään yhtä raskaalta kuin ennen. Miksi? No siksi että Kamomillaa on nyt 14,5kg vähemmän!  Olen aika huono ottamaan kuvia itsestäni, pitäähän siinä viritellä jalustaa ja kaukolaukasinta ja vaikka mitä, joten laitan nyt tähän tällaisen luurilla napatun kuvan.
Muutama kilo vielä, sitten olen tyytyväinen. Hitaasti nämä viimeiset kilot lähtevät mutta onpahan se sitten todiste siitä että tästä on tullut elämäntapa, eikä mikään hurja ihmedietti-laihdutus. Ainoa varjopuoli painonpudotuksessa on ollut hiustenlähtö. Minulla on aina ollut ohuet hiukset ja nyt ne ovat entistä ohuemmat ja surkeessa kunnossa. Ilmeisesti haituvani rakastivat roskaruokaa... heh. No, jos se on hinta siitä että muuten olen loistokunnossa niin olkoon sitten niin! Kai ne siitä palautuu! 


11 kommentarer:

  1. Onnea upeasta saavutuksesta!
    Voi, kun saisin itsestäni saman irti:)

    SvaraRadera
  2. Totta se on, että hiukset reagoivat moneen, ruokavalioon, laihduttamiseen, lihoamiseen, hormonitoiminnan muuttumiseen, stressiin, lääkkeisiin ym. Uskon, että tukkasi kasvaa entistä vahvempana takaisin! :) Minulla lähti raskauden jälkeen kasapäin hiuksia, mutta sieltä ne kasvoivat entistä parempina takaisin:) monipuolinen ruokavalio ja tarvittaessa vitamiinit, saavat uuden kasvavan tukan kasvamaan paksumpana, näin ainakin minulla :)

    Onnea hienosta saavutuksesta! :)

    T. Ex-kampaaja :)

    SvaraRadera
  3. Då är du där jag var för ett tag sen, då håret ramlade av nästan över en natt. Sen blev det tunt o eländigt. Så fick jag tipset från dietisten att köpa kosttillskott med biotin. Så jag köpte såna med alla vitaminer o mineraler för "folk över 55" och se där! Håret började växa igen. Småstubb som nu växt så rejält att det bildar en botten och lyfter det som finns kvar. En bra klippning på det, ja nu är det rejält kort, så är man som ny.
    Trots att jag var förberedd på att tappa hår, det sa läkaren redan när jag började min viktresa, så kom det lite som en chock. Men jag ser det som att det hår man tappat ändå var fullt med skräp, som du säger. Bort bort sa kroppen visst ,-)
    Nu har jag 1,3 kg kvar och det är midsommar som är målet. Om jag inte klarar det så gör det inget, jag har ändå nått målet då jag mår så himla bra nu.
    Och som du säger, om man byter livsstil så tar det längre tid... det är segt... men så himla bra vi är, du och jag, hihi
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Grattis till alla kilona! Det måste kännas jättehärligt!!!
    Själv kämpar jag på, men det går inte fort, hoppas att jag kan säja samma sak som du om ett år!
    Håravfall? Du kanske skulle komplettera med jästtabletter? Har hört att de ska vara bra!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Ja må då säga att du har varit DUKTIG! Oj vad avundsjuk jag blir! Kan du inte berätta hur du gjort för att lyckas? Plzzz

    SvaraRadera
  6. Hieno saavutus. Onnea. Kyllä auringonvalo ja kesäiset vitamiinit porkkanoista jne kasvattavat hiukset varmasti hyväkuntoisempana. :) Täällä meillä on talvi tekee monesti kepposet hiuksille sekä iholle joten eiköhän se siitä taas, kun aurinko hellii!!:)

    SvaraRadera
  7. Jisses vad duktig du är, vilken karaktär! Gör ett blodprov och kolla så att du inte fått brist på något när du dragit ner så på maten, kanske bara något som går enkelt att rätta till så håret mår bra igen. Kämpa på!!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Du har varit superduktig. Mycket avundsvärt :-)

    SvaraRadera
  9. Det är bättre att ta det långsamt en att snabb banta. Sen när man tar det långsamt och ändrar kostvanor så är det större chans att man behåller vikten framöver. Ett gott jobb har du gjort! Å så brukar man må så himla bra när man gått ner i vikt.

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  10. Nämen, vad duktig du är!
    Själv är jag en riktig jojo när det gäller vikt; stor storlek två år, liten storlek ett år, stor storlek två år... Ja, du förstår. Senaste året har vi testat en hemmagjord variant av GI här hemma, och det funkar faktiskt!
    Helgkram till dig redan nu!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera