1 juni 2010

Nu ser det bättre ut...

Från vår altan ser man lusthuset och växthuset. Här mellan huset och lusthuset går vägen mot det blivande garaget. Hitills har platsen sett mest ut som en byggplats och lite har vi kvar ännu att fixa, men nu kan man i alla fall sitta där!
Min man råkade vara hemma från jobbet idag och bestämde att nu tammetusan ska det städas upp kring lusthuset och i växthuset! Jag bara önskar att kjag kunde delta i röjandet.
Någon gång i våras uttryckte jag en önskan om ett färdigt slitet patinerat trädgårdsmöblemang och se: säg din önskan högt och den går i uppfyllelse!Min man kom plötsligt ihåg att han sett ett i ett gammalt förråd och efter lite förhandling blev det vårt. Fallfärdigt men med nya skruvar kanske man vågar sitta på stolarna...
Just nu är de rackliga som benen på ett nyfött föl... ;) och behöver kanske behandlas lite.
Växthuset behöver bara lite finlir och lite färg så får jag be honom "inreda" . Jag vill ha lite gamla stormlyktor, lite vimplar och så en ljuskrona och annat smått och gott...I det gamla badkaret (tack Nette!!!) har vi timjan, gräslök och citronmeliss. (den sistnämda tackar vi Eva för)
Tomatplantor har han där i växthuset redan, får se hur skörden blir! :)
Inne i lusthuset är det mysigt också, men inte vill man sitta inne en dag som denna!
Ha det bra i solen! Själv har jag läkarbesök imorgon, det ser jag fram emot med väldigt blandade känslor. Men solen håller humöret uppe! :)
Kamomilla

Kasvihuoneprojekti on edistynyt ja kun miehelläni sattumalta olikin tänään vapaapäivä hän päätti sitten raivata ja siivota oiken kunnolla. Toivoin jossain vaiheessa keväällä löytäväni vanhat kuluneet puutarhakalusteet ja kuinkas ollakaan, mies muisti nähneensä sellaiset eräässä varastossa ja pienen neuvottelun jälkeen ne päätyivät meille! "Pientä" fiksausta vaativat kyllä, ovat huterat kuin vastasyntyneen vasan jalat...
Kamomilla

31 kommentarer:

  1. Voi kjuinka IHANA kasvihuone ja miljöö sen ympärillä.....

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart lusthus ni har, skulle kunna tänka mig att sitta där även om solen skiner

    SvaraRadera
  3. Oi miten kaunis huone ja pergola! Tuon tapaisia kun on nyt tullut kaupallisesti valmispaketteina, olen innostunut myös haaveilemaan. Ehkä joskus meidänkin varaston jatkoksi jotain...

    SvaraRadera
  4. Så fint det blir. Helt underbart ställa att tillbringa ljuva kvällar på. Härligt! Lycka till hos läkaren. Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Nu blir jag sådär osunt avundsjuk igen. Växthuset och lusthuset ser verkligen fantastiskt inbjudande ut.
    Er sol är jag också avundsjuk på. Här har det regnat och blåst sedan i fredags.
    Lycka till hos doktorn.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Å så fint det har blivigt, jag skulle inte ha nått att sitta ine heller för det är så fint. Kram

    SvaraRadera
  7. Hej du vännen,
    ååå vilken helt sagolik plats att vara på! Vilket team ni är du och mannen!
    Stor kram till dig
    Susanne

    SvaraRadera
  8. Så underbart det ser ut, lycka till i morgon, KRAM

    SvaraRadera
  9. Tuleepa kaunis kokonaisuus...

    SvaraRadera
  10. Vad mysigt det blir i växthuset, lusthuset och pergolan utanför! Jättesnyggt och inbjudande!

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Lyckos dej som har en sådan händig man. Jätte fina bilder, ser riktigt mysigt ut.
    Lycka till hos doktorn i morgon.
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  12. Vilket fint växthus, man blir ju lite avundsjuk, men allt har sin tid.
    Hoppas det blir bra besked hos läkaren.
    Marianne ♥

    SvaraRadera
  13. Toppen! Allting är så fint, till och med ett gammalt rackligt möblemang ;O)
    Lycka till hos fabror doktorn! Kram

    SvaraRadera
  14. Sååå fiiint! Helheten kring lusthuset ser ut som taget direkt ur en utländsk inredningstidning!
    Kram S.

    SvaraRadera
  15. Så ljuvligt ni har det med både lusthus och växthus och den vackra pergolan emellan! Ja, de möblerna gör sej verkligen! Vilken tur ni hade!

    Tänk, att inreda ett sådant växthus!
    Hoppas att du är på bättringsvägen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  16. Helt underbart fint! Ni får ett mysigt ställe att njuta av i sommar!

    Ha en bra dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  17. Hej och TACK så mycket för bebisgratulationerna! :)

    SÅÅÅÅ fint ni har det. Underbart.
    Hoppas att allt går bra hos läkaren.
    KRAM

    SvaraRadera
  18. Även om jag trivs bra i min ensamhet, så önskar jag ibland att det skulle finnas en karl här som sa att "nu tammetusan röijer vi upp"... ;o)) Vad fint det blir i växthuset. Väntar med spänning på att få se bilderna när du gjort inredningen klar.

    SvaraRadera
  19. Så fint det blev! Fint räcke på altanen, och både växthuset och lusthuset är underbara! Önskar er lycka till med skörden! Våra tomatplantor längtar också efter att få flytta ut i växthuset, det börjar bli bökigt att ha dem här inne...
    Roligt att trädgårdsmöblerna blev era! Själva får vi nöja oss med de gamla tråkiga plastmöblerna tills vidare, vi har inte vågat packa upp de nya möblerna vi fick än och vet inte riktigt hur vi ska göra med dem heller... Vill ju inte att också de ska förstöras.
    Ha en skön första sommarvecka! :)

    SvaraRadera
  20. Måste erkänna: jag blir både avundsjuk OCH inspirerad av dessa bilder!

    Önskar dig stort lycka till hos doktorn!

    SvaraRadera
  21. Otroligt härligt!!!:)

    SvaraRadera
  22. WOW WOW WOW så FINT!! vilket växthus, och vilken pergola! så snyggt att göra den svart. ååå det gillade jag!! och vilken tur med trädgårdsmöblemanget.

    jag vill tacka särskilt myckte för din underbart fina hälsningen hos mig. jag blev verkligen innerligt glad när jag läste den! jag hoppas ju förstås att någon därute ska bli inspirerad. själv blev jag oerhört inspirerad av mitt besök samtidigt som jag står ödmjuk inför deras oerhörda kunskap och erfarenhet. en dag att minnas...

    inspirerad blev jag också här idag! hmmmm, nu får jag fundera på hur vi kan göra det lite mysigare här ute...

    ha en fin kväll.

    stor kram till dig!

    SvaraRadera
  23. Så fint det är !
    Snart får ni börja njuta av skörden. Utemöblemanget passar bra in i helheten också. Bara ni skruvar fast benen ;0)
    Lycka till med läkarbesöket!

    SvaraRadera
  24. Hoppas besöket hos farbro Doktor utföll väl! Dina bilder är så ljuvliga att jag bara sitter med munnen öppen...med fara för att det börjar rinna... Växthus/lusthus...så lustfyllt!!

    SvaraRadera
  25. Hu, så pinsamt, Milli ... Jag har i evinnerliga tider haft din blogg på min blogglista men fullständigt glömt att ansluta mig som följare. Men nu är det gjort!

    Har du någon kontakt med Tina (Kicki) numera? Jag har inte sett röken av henne på över ett halvår, men jag antar att hon har fullt upp med sitt husprojekt.

    Håller tummarna för att läkarbesöket inte var alltför jäkligt!

    PS. Bara så du vet: jag skulle kunna mörda (nästan i alla fall) för ett växthus som det maken byggt åt er ;o)

    SvaraRadera
  26. Vilket härligt växthus! Nu så är det bara att vänta på skörden.
    Lusthuset är så mysigt så där skulle jag nästan kunna sitta fast solen skiner ute:-)
    Här väntar jag på nya ute stolar oxå. Min son snickrade ett bord förra sommaren och han har börjat på stolarna men det lär nog dröja innan de blir färdiga. Han har för mycket med annat viktigare just nu.

    Hoppas ditt läkarbesök blev positivt! kram

    SvaraRadera
  27. Oj det ser så vackert ut. . . .

    SvaraRadera
  28. det blir bara finare och finare för varje gång du visar miljön där runt lusthuset. vore kul att få uppleva det paikan päällä nån dag ;)
    kramis

    SvaraRadera
  29. Hejsan!
    här händer det saker märks att jag inte haft tid att titta in hos dig eller så är det du som är duktig på att göra många inlägg...

    Vilken underbar uteplats ni skapar både med lusthuset och växhuset, vilka möjligheter att kunna sitta ute ni skapat helt underbart!!

    Kram Marith

    SvaraRadera
  30. Hej! Så fint dte blir där med lusthus och växthus tillsammans! Blir så sugen på att bygga jag med.. men sambon tycker det finns viktigare saker just nu.. kanske det.. =)
    Håller tummarna för dig ang läkarbesöket.
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  31. Jag sitter här och funderar på vad, eller hur jag kan kommentera det du just visar oss? Inte kommer jag på något - jag är helt stum (och GRÖN av avund), sitten niin!

    Men en stor kram ger jag dig ändå (strypande, heh-heee)!!!

    SvaraRadera