13 juli 2009

Lite hjälp kanske?

Nu har jag gjort ett sött litet loppisfynd, men hihi, jag vet inte vad det är... Om nu någon bloggläsare vet, så lämna en kommentar eller maila mig (adressen uppe till vänster på sidan) Det är ca 10-12 cm högt med ett lock som går att lyfta med att trycka på det lilla "örat"
Inuti finns en liten skål som går att lyfta bort.
Kanske man kan ha bordssalt i den? Med en liten sked?
Eller kanske nattförvaring för sina smycken?...
ja, kära läsare hör av dig om du vet vad det verkligen på riktigt är till för...
Svante ser ju lika undrande ut som jag...
Så till annat. Jag har återupptäckt betonggjutandets glädje! Det är ett antal år sedan jag gjöt några runda fågelbad och några ljusstakar, men jag har alltid drömt om att gjuta fågelbad av rabarberblad. Med min kära gubbes hjälp blev det några stycken. Det minsta gjorde jag av överbliven betong som jag krafsade ihop från bottnet av hinken.
Det är något alldeles speciellt med detta råa material, som jag älskar!!! Jag kunde göra hur mycket betongarbeten som helst, om jag bara hade en atelje...
Semester och böcker hör ihop, inte sant? Jag lånade en hel härlig inspirerande hög på biblioteket idag!
Men det återstår att se hur mycket jag hinner läsa för idag har jag köpt något alldeles konstigt!!! (åtminstone sade sonen att jag är knäpp) En fågelbur!! Den fyndade jag på återvinningscentralen. Men vad det blir av den, ja det får du läsa om i nästa inlägg! Men lite make-over handlar det nog om...

Eller kanske jag bara "fått pippi??" *fniss*..

Kamomilla

31 kommentarer:

  1. Ja, hade jag sett grunkan i en kyrka hade jag sagt att det var en oblatask... Men nu har jag ingen aning. Väntar med spänning på om nån annan vet!

    SvaraRadera
  2. Kun on noin komea astia, niin olisiko ollut vaikka jollekin kalliille arvokkaalle, vaikka kaviaarille?? On kyllä silti täysin arvaus ;) Betonivalut on omallakin lomalistalla vielä, täytyy vielä vähän prepata :)

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att se vad du ska göra av fågelburen :)

    SvaraRadera
  4. Oj vilken spännande och fin "sak"! :)
    Tyvärr vet jag inte vad den kan ha används till, hoppas att du får reda på det.

    KRAM
    /Helena

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra rabarberblad du fått till! Känn dig stolt! :o)
    Den där saken tål att kluras på.......
    Ha det! ;o)
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Jag undrar vad det är jag med för jag har en. Har fått den men ingen som helst aning om vad det är. Kram

    SvaraRadera
  7. Hihi..ja lite knäppa är vi allt....:)..fågelbur har jag inte "blivit" med än..men vem vet..för dnna bloggvärlden ..den gör då mycket med oss...får en att vilja ha det mesta:)..fina fågelbad..fasligt vad pippi du var...:)....den där grejen du införskaffat ..tror nog oxå att det är nåt religiöst över den..inte vin kanske men..??..följer den spännande följetongen vad det kan vara..kram..pia

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Oisiko pientä astiaa käytetty ehtoollisen jaossa kirkossa? Jotenkin saan siitä sellaisen vaikutelman..?

    Kauniisti olet betonista saanut aikaiseksi!

    Mukavaa viikonjatkoa :) Kram Ardisia

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Först när jag så den där prylen tänkte jag på spottkopp. Men den ser lite för fin ut för det. hmmm.... säg till när du har kommit på. =)

    Ha en bra tisdag

    SvaraRadera
  10. wonderful pictures & a nice little dog ;)
    greetings from germany,
    barbara

    SvaraRadera
  11. Ohhh vilken fin liten skål med lock, men jag har ingen aning vad den kan ha använts till, hoppas att någon annan vet...
    Lilla Svante, ohh så go han är, man vill rufsa om i hans lugg o pussa honom på nosen...
    Fågelburen var ju kanonfin !!
    Ha det gott
    Kraam Anette

    SvaraRadera
  12. Vilken fin skål du fyndat! Men inte heller jag har en aning om vad den är ämnad till. Men den går säkert till mycket:-) Dina jutna rabarberblad blev ju helt fantastiska. Det är en sak jag oxå skulle vilja pröva på, men jag behöver hjälp eftersom betongen är så tung att hanskas med. Å just nu har jag ingen som hinner hjälpa mig, just nu när jag själv skulle ha tid:-(( Väntar med spänning på att få se vilken fågel som hamnar i buren;-D Njut och ha det gått!

    SvaraRadera
  13. Ingen aning om vad din lilla "äggkopp" är, har aldrig sett en sådan innan..
    Vilken hftig fågelbur du hittat! Tror inte alls du fått pippi, men jag är helt övertygad omatt du har nån fin ide på lut! :)

    Kram Jojo

    SvaraRadera
  14. glömde ju nämna dina betong blad! De var jättefina, speciellt det som var ojämnt i kanterna! Skulle själv vilja prova på, men har aldrig kommit mig för..

    /J

    SvaraRadera
  15. Hej,

    jag undrar om inte grunkan är ett rökelsekar från en ortodox kyrka var man bränner harts och god doft sprider sig i kyrkorummet.
    Gissning även detta men korset ovanpå ger detta intryck.

    Fina rabarberblad du gjort. Har en syster på Gotland som har en "betong ateljé".

    Kramar Sabi

    SvaraRadera
  16. Ei minullakaan ole aavistusta mikä tuo kaunis esine voisi olla, jotenkin tuli kannen koristeesta risti tms. Joten veikkaisin sen liittyvän kirkkoon...

    Kiva arvoitus,

    SvaraRadera
  17. Så du har fått pippi nu...:) då ska du se vad mina söner säger om moderns inredningsiver..vilken häftig grej...tänker på äggvärmare...men det kan ju oxå ha suttit en glasinsats i den..men du har ju kommit på så bra tips.... vad du kan använda denna vackra skapelse till, ha en fin dag, pussa Svante..

    SvaraRadera
  18. hihi spännande att se vad man kan göra med en alldeles vanlig fågelbur, min fantasi tar stopp:)

    Kram Gunilla från Singapore

    SvaraRadera
  19. Söt grej men ingen aning vad den skall användas till. Härliga blev dina fågelbad å jag väntar me spänning på att få se vilket öde fågelburen går till mötes :)

    SvaraRadera
  20. Jag tror minsann att frun har fått tag på stulet kyrksilver. Ajabaja... :)

    SvaraRadera
  21. Fin skål:)ser rysk ut, jag har en vild gissning att det serverats kaviar i den, med is under den lilla skålen...men det är som sagt en gissning. Härligt stor bur och fina blad!!!
    Semesterkramar!!

    SvaraRadera
  22. Ja du, det var en märklig liten sak. Min första association var "kyrka", med tanke på korset ovanpå. säkert kan du använda det till vad som helst, men visst - det är ju kul att veta vad man köpt. Jättefin var den i alla fall och välgjord.

    jättefin betongblad du gjutit, har också några här.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  23. ...ja, det ska bli spännande att se vad det blir av fågelburen..!
    Lisa

    SvaraRadera
  24. Ååå så flotte loppisfynd! Men jeg er heller ikke sikker på hva det er. Koslig blogg du har, titter gjerne innom igjen! Ha en fortsatt fin og varm sommer..

    SvaraRadera
  25. Hieno löytö! Minullekin tuli mieleen kirkko kannesta, mutta toisaalta tuo kaviaariversiokin kuulosti hyvältä. Ei myyjä sitten osannut vihjata asiasta mitään?

    Ihania betonitöitä olet tehnyt! Jäisiköhän meiltä ylimääräistä betonia huvilantyömaalta!? Raparperinlehtiä ainakin löytyisi...

    SvaraRadera
  26. Ska bli spännande att se vad du hittar på denhärgången (angående fågelburen) :9

    Jag tänkte kanske på en liten mini askopp tills ajg såg att du funderade att det kanske kunde passa som saltskål... Då slogs tanken genast bort då jag såg framför mej de äckliga fimparna i saltet.... *ryser*
    Nästa tanke som dyker upp är oblatblad...
    Ja, man vet aldrig :)

    SvaraRadera
  27. Ja, förrästen.. Det är inte klovharun jag menar utan en annan där nära.... Blev osäker nu på vad jag hörde berättas, kanske jag fick det om bakfoten. Men åtminstone så äger han en holme i pellinge skärgård där i knutarna nära hennes... Klovharun "ägs" av pellinge hembyggdsförening. I Pellinge.net kan man kika in o se :)

    SvaraRadera
  28. Hej!
    Vilket sött loppisfynd du har gjort! Har dock ingen aning om vad det kan vara :)
    Kram!

    SvaraRadera
  29. Vilken fin vad det nu är för nånting! Har aldrig sett nåt liknande faktiskt..förutom att jag i senaste Allt i hemmet såg nån större variant av den hos butiken Årstiden men det stod nog inte vad det var för nåt! TAck för kommentaren om bordet...man borde blanda upp möblerna i lite mer olika "färger"...önskar jag hade en blå-grå-vit medaljongtapet, gammeldags som jag sett...är fin både till vita och bruna möbler..det vore nåt..kanske kan bli en sån så småningom..hoppas! :)
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  30. Religionsläraren har talat liksom...

    Bra att det löste sig.

    Kram Sabi

    SvaraRadera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera