19 april 2009

Igång igen

Tack för era fina kommentarer till förra inlägget. Var inte oroliga för mig, jag är inte utbränd eller på väg att få ett nervsammanbrott ;) Jag har bara ibland lite svårt att förstå att det är okej att "bara vara" . Det är ju så kul att ha nåt projekt på gång. När jag sen inte har det, så har jag en tendens att tro att inspirationen är borta för evigt... Men jag mår alltså helt bra, och efter en natt med god sömn så mår jag nu ännu bättre. Nu är jag igång igen! Och utan att egentligen ha gjort något så kommer här ett långt inlägg!

Jag har fått en gåva av min far. Jag bara råkade nämna att jag behöver ett stativ till kameran. Och han bara råkade ha ett som han inte kan använda så mycket mer. Och nu blev det mitt! Tack snälla pappa! Jag är jätteglad!!
Idag har min gubbe jobbat ute lite grann. Räckena på altanen är inte helt klara. Kryssen fattas och sen i sommar ska de målas vita. Långbordet från 40-års kalaset ifjol skulle fixas om och utemöblerna monteras. Det blåste vansinnigt kallt och kändes inte vårigt alls, men vi resonerade så, att om allt är klart nu, så kan man bara slå sig ner sen när värmen kommer. Här ska det bli utekök:
Långbordet såg ut såhär i somras:
Jättefint, men med sina fem meter kändes det i längden lite väl klumpigt. Terassen är ändå rätt så smal. Nu är bordet sågat itu och ena halvan blev arbetsyta i blivande uteköket och andra halvan ska stå vid lusthuset. Nu är kryssen i räcket på plats. I alla fall här vid bordet. Resten fattas än. Men det kommer flera, kanske lite varmare dagar...
Här ska grillen stå, ett fint skärbräde o alla möjliga köksattiraljer så man kan göra mat här ute i sommar. Sen nångång. När värmen kanske kommer? För idag var det kallt!!! Men utemöblerna som vi fyndade på superrea i höstas, de monterades upp idag. Men det var nog ingen som ville sitta där...Det blåste en kall vind på 14 sekundmeter rakt in på terassen.
Från det ena till det andra, så har jag glömt att berätta att vi har fått en lampa ovanför köksön. Denna har jag köpt på loppis för en struntsumma. Nu börjar det vara så ljust att den inte egentligen behövs, men en vacker dag har vi ju mörkret här igen. Då behövs det bra arbetsljus.


Min kära man köpte nya kökshandukar åt sig hos Amalias Hem. Han gillar det där lite grova, med ränder i maskulina färger.De kommer från finska Linnova. Gissa hur förvånade vi blev när vi såg vad de hette!!


:D Man blir ju hur glad som helst!

21 kommentarer:

  1. Så fint det verkar bli, med utekök och allt! Det gäller att förbereda sommarens middagar i tid!

    En jättefin skomakarlampa, jag älskar just dessa lampor, har flera stycken i olika storlekar!

    Jättesnygga handdukar och helt rätt namn dessutom!!!

    Ha en skön kväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. HFej du vännen, så roligt att få en produkt uppkallad efter sig... *ler* Ibland brukar vi skämta om att Ikea nog kommer döpa något som heter som jag, typ "potatisskalaren Kristin" eller något liknande. För jag skulle inte tro att jag skulle ha turen att få något jättefint uppkallat efter mig.

    Ert utekök ser ut att bli himla bra. Vi har tänkt oss något liknande, fast inte alls så avancerat, men det blir första till nästa vår då vi MÅSTE göra färdigt huset nu i vår/sommar. Trädgård och attiraljer i och till den kommer upp på agendan nästa år.

    Jättesnygga utemöbler förresten, och smart att köpa på rean. Vi investerade i en ny grupp förra året och jag var så nöjd nu i påskas (innan mannens diskbråck) då vi tog fram dem och de var lika fina och sköna som jag mindes dem.

    Nu måste jag lägga min lillfia, men ha det så bra. Om det är till någon tröst har vi haft en svinkall helg vi med, även om solen varit framme.

    Kram och lycka till med alla era projekt!
    /Kristin

    SvaraRadera
  3. vilket härligt inlägg - ni sprudlar av energi igen!
    jag har också nyligen framfört önskemål om ett utekök o får nu bara vänta o se om mina önskemål hörsammats ;)
    klart han måste köpa de handdukarna!!

    SvaraRadera
  4. Å det blir najs där ute när ni har fixat det klart :-P Här blåser det också kallt..brr..solen skiner iaf så man är glad!
    Tack för att du förklarade hur pastan blir till :-)

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt uterum ni kommer att få! Längtar till den dagen vi får ett eget "uteställe". Förra sommaren var jag höggravid och kunde inte göra något alls så i sommar ska jag åtminstone skrapa fram ett bord som finns bakom ett tjockt lager mål:) och göra det till utebord....alltid något:)....sommarkök....känner lukten av grillat ända hit...mmmmm!

    SvaraRadera
  6. Vilka jättefina handdukar! Jag gillar det maskulina stuket... jättesnygga! Och fint namn :)
    Ha en bra kommande vecka!
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  7. Hej Kamomilla....

    Läste ditt tidigare inlägg och jag tror vi alla är som du...man känner sig inte riktigt nöjd man velar...och tycker att SÅ skulle jag vilja ha i stället..eller...du förstår.....det är nog så att vi ALLA TÄNKER alldeles för mycket...fniss...

    Fina bilder som vanligt du visar och så härligt att ni snart är klara med ert altanbygge....

    HA´det så gott!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  8. Ni jobbar på och är så duktiga o kreativa. Och allt ni gör blir så fint!!:)
    Va kul me kökshanddukarna!
    Här blåser det också och är superkallt! När ska våren egentligen komma?
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  9. Vackra Kamoillahanddukar till ett vackert Kamomillakök! Och så fint det blir med kryssen på räcket, ni har en ljuvlig uteplats, långt bord el ej.... vilken tur du hade som fick ett stativ!! Mari.

    SvaraRadera
  10. Åhh så härlig terass ni har och vilken lycka att få laga mat ute i sommar :)

    Handdukarna hade ju helt rätt namn*ler*

    Valppisen eran är ju bara för söt.

    Toivon teille oikein ihanaa kevättä( roligt att ibland få skriva på finska, meän kieltä kan slinka in ibland hi hi )

    Kram / annika

    SvaraRadera
  11. Men vad ni arbetar och står i!!! Här känner man sig högst oproduktiv i jämförelse... :I Det är dock inspirerande till tusen att se alla bilder av allt ni hittar på!

    Nu önskar jag sov gott, lite i förskott :)

    Anna

    SvaraRadera
  12. Hej på dig! Att bara vara... Det är oftast svårare än det låter. Vi försöker att "bara vara" här åtminstone till sommaren. Sedan får vi se vad som händer.
    Har ni åkt på båttur med egen båt redan?
    /Päivi

    SvaraRadera
  13. Det blir nog riktigt mysigt där ute på altanen.Det är så fint med kryssräcken!
    Handdukarna var jättesnygga och fint namn å ;)
    Ha det gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Vad roligt att din gubbe valde just "Kamomilla" handdukarna!...det finns "Timotei" oxå...
    Fint att byggprojekten framskrider, trots den kyliga vinden!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  15. vau terassinne on upea ja upea iso pöytä... ja vielä kesäkeittiö.
    Kun nyt vain saisimme ne upeat kevät ja kesä kelit.

    Oikean keittiöpyyheen miehesi osasi valita.
    Mukavaa alkutta uutta viikkoa!
    Jaana

    SvaraRadera
  16. Du har de nog så mysigt i ditt hem. Å blir bara bättre å bättre. Underlättar mera nu när du får utekök. De där me att fixa till å få de mysigt e nog medfött, en del har det å andra har nog blivit helt utan. Vilket sammanträffande med handdukarna *ler*. Ha det bra i blåsvädret

    SvaraRadera
  17. Här finns inte en ända utemöbel på platts ännu. Hela helgen har det varit svinkallt. Dessutom så väntar jag på att vår son skall börja göra min beställning av nya utemöbler, men det ser lite knivit ut. Han har så mycket att göra både i jobbet och hemma så få se om han alls hinner med dem i vår-sommar. Nå i annat fall får jag ha de hemska jag hade förra sommarn.
    De fungerar ju fast de ser hemska ut.

    SvaraRadera
  18. Inte illa att ha en kökshandduk döpt efter sej... :O) Ni är flitiga ni och jobbar på. Hos oss händer det inte mycket kring knutarna.......

    SvaraRadera
  19. ohh what a nice pictures! it's a joy to watch it!

    SvaraRadera
  20. De där snyggingarna är nog döpta efter dig! ;o)

    SvaraRadera
  21. Halloj!! fin blogg du har kommer kika tillbaks.. kram snowwhite.sussie.blogspot.com

    SvaraRadera