11 december 2008

Att ro i tjära...

Just nu är det så tungt. Tröttheten tynger ögonlocken och julstämningen lyser med sin frånvaro. Det är inte likt mig, så jag blir nästan ororlig...Mörkret är deprimerande och jag som inte har brytt mig förut, lider för första gången i mitt liv riktigt rejält av allt det nattsvarta. Bara det kunde kommma snö...
Det tycker minsann Svante också. Fast han är glad ändå, det är han för det mesta, och åtminstone när man kommer hem. Då går han nästan av på mitten av glädje, kissar små pölar och gnyr och är så till sig. Han har vuxit massor och ska snart på sin första trimning. Det börjar behövas. Spelar ingen roll hur man fixar och borstar- nästa sekund har han skakat på sig och blivit en trasselsudd igen...
En klart busig filur va? Med ena örat på svaj... De stod upp redan, båda två, men nu har det andra kroknat. Det här är några av de få foton på Svante i vaket tillstånd som jag har. Oftast blir det bara sudd på bilden, så snabb och busig är han. Men efter leken blir han trött..
Han och katten Zaida går inte så bra ihop. Hon tycker mest att han är jobbig när han är så vild. Men vi lyckades knäppa ett kort på dem tillsammans med husse under en lugn mysig stund.


Inte långt till jul nu. Festskjortan är struken...

Ny bordduk på bordet ...

...och det är pyntat så som jag vill ha det. Men julstämningen har inte kommit igång på allvar. Men jag ska till stora staden och handla på lördag så kanske då? Lite skulle jag vilja pyssla också. Men jag orkar liksom inte. Inte ens julkorten är fixade för i år...

Hoppas det blir en helomvändning snart!

Kamomilla

P.S Grattis i alla fall till lilla mamma idag. Jag vet att du kikar in här! Kram.

22 kommentarer:

  1. Man behöver inte alltid känna sig inspirerad. Bättre en jul utan att allt är pyntat och städat och fejat än en jul där man inte ens orkar komma sig upp ur sängen. Alla är gladare så!
    Tänd många ljus bara, då blir det nog juligt!

    SvaraRadera
  2. Det är nog bäst att du vilar och samlar kraft, man behöver inte alltid vara pysslig utan bara njuta ibland. Du har ju jättefint i alla fall.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Vet hur det känns för jag har tappat all vilja jag har inte ens julpyntat särskillt mycket men..... det vänder väl!
    Vi har ju då snö så det kan jag inte skylla på.
    Men så sätter man sig en stund här vid datorn och vips känns allt lite bättre.
    En stor stärkande kram till dig!
    Så snygg du kommer att vara i den tunikan jätte snygg!
    Kram Marith

    SvaraRadera
  4. Men lilla vän..detta lät inte så kul..hoppas verkligen du får lite fart på dej snart..snöö det har jag i massor ..så jag kan skicka lite till dej...julkorten mina kommer oxå:)..men svante ..åå så söt..han ser busig ut och jag kan nog tänka mej HUR busig han är med.:)..öronen var härliga..selmas brorsor hade likadant med sina öron..den ene Ludde hade vänsterörat nervikt..och Glenn hade det högra örat nervikt..eleer om det var tvärsom:)..men söta var de med dessa öronen..hihi...trasselsudd....mmm Selma har allt lite mycket päls igen hon med..dax fär trimning snart..puh..blir lite dyrt med trim var tionde vecka:)..näää ..nu ska jag krypa under filten och slappa lite..varit en liite stressig och händelserik dag idag..du vet..Lucia och en massa barn..pyssel..bak--osv..på dagis är det inte en lugn stund..och så snöö p detta..vi fick allt "slänga" ut de små vildarna en stund ..för julpirret finns i de små löiven ..sitter inte still nåt värst mycket..nog om detta..nu får du kosa lite med din svante..och på återseende..kram..PIA

    SvaraRadera
  5. Snö gör mycket! Hoppas du får lite så det blir ljusare ute!

    Så fint du har i alla fall! Försök njuta av det istället för att stressa upp dig:)
    I morgon är en annan dag:D

    Susanne

    SvaraRadera
  6. hoppas du är rädd om dig och lyssnar på kroppen.

    Jättefin blus du ska ha på dig, har ingen aning om vad jag ska ha på jul:P

    Kram Emma

    SvaraRadera
  7. Men det där låter ju inge vidare. Jag håller med dig om att det är mörkt och trist och man blir hängig av mörker och regn (som vi haft mycket i Sthlm i alla fall).

    Vi hade snö för några veckor sedan, helt underbart. Plötsligt kände jag att jag fick mycket mer ork och kraft även när jag kom hem efter en lång arbetsdag. Håller tummarna för att vädergudarna är med oss så att man får lite nya krafter.

    Inte heller jag har gjort några julkort i år, jag som alltid gör egna. Har inte orkat tänka på det... just nu gör jag vad jag kan för att bli av med mitt halsonda och snörvlande.

    Passa på och tänd massor med ljus och försök att bara ta det lugnt så kommer snart ljus och ork tillbaka.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Hej! Visst är man trött nu! Jag brukar inte heller va så här trött nu..det brukar man ju va i november! Vi har massor av snö och det snöar även ikväll!..men jag känner bara julstämning korta stunder oxå..jag tror man har för stora krav på sig! Så fin festskjorta och duk! Så stor Svante har blivit oxå! Hoppas du piggar på dig! Kram :)

    SvaraRadera
  9. Men du...jag skickar lite kraft!

    Kram till dig.

    Från ett annat trötto...

    SvaraRadera
  10. Så ledsamt att höra att du känner så..och så tråkigt att ni inte har nån snö..ibland känns vissa dagar tyngre än andra.
    Jag känner mig också väldigt trött den här mörka tiden, och skulle kunna sova 12 timmar per dygn.
    Men det blir nog jul utan en massa städande, pysslande och julkort också.
    Försök ta det lugnt, och försök tänka på de små guldkornen i vardagen, och hoppas det känns bättre så småningom.
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Tydligen någon annan som känner som jag. Jag har aldrig störts av mörkret förut utan bara njutit, men just i år är det tungt. Den där riktiga julpyssel känslan vill inte infinna sig! Borde nog hitta någon riktigt rolig och spännande julmarknad som kunde muntra upp mig!
    Hoppas ni får snö och att du snart hittar orken! Så länge du inte har den får du mysa med Svante för han är för söt!

    SvaraRadera
  12. Så som med vardagen, så kan julstämningen infinna sig vissa dagar medans andra så lyser det med sin frånvaro. Jag önskar du får lite snö ute i din trädgård som piggar upp sinnet i denna mörka årstid. Här är det vitt på marken än så länge,prognosen säger att det blir nåt helt annat till helgen men det vill jag inte kännas vid, inte idag.. ;-)
    Han är ju bara för söt, lilla Svante! En orsak till leenden, eller hur?!

    Hoppas tröttheten ger med sig och julstämningen återkommer snarligen!

    Kram Anne

    SvaraRadera
  13. Mustakaan ei yhtään tunnu, että joulu on reilun viikon päästä?!? En tiedä, mikä tähän auttaisi - piparin leipomisesta tulisi hyvät tuoksut, mutta on siinä hommaakin. En tiedä jaksanko. Lapsiperheen elämä kai vaan on näin kuluttavaa, varsinkin kun lapsi ei nuku kunnolla öisin. Voi, mikä valitus virsi - sori! Toivotaan siis lunta ja sitä kautta valoa tähän pimeyteen! Myös se auttaa, että pääsee vapaalle töistä! ;)

    Svante on kyllä supersöt - ja kamalasti on kyllä kasvanut!

    SvaraRadera
  14. Ta det lugnt, det ordnar sig, här händer det inte speciellt mycket heller, julkorten ska jag föröka skicka iväg nästa vecka, och så brukar jag alltid fixa till det mesta sista dagarna, det är likadant varje år, man kan göra mycket fint med små enkla medel faktiskt, ha det bra, håller med dig om det gråa påverkar, men snart vänder det , tack för det....kram

    SvaraRadera
  15. Håller med - lite tråkigt väder, men på julaftonskvällen när mörkret har lagt sig ser man ju knappt om det är bar backe eller snö ute. Det jag egentligen skulle kommentera var: Vad gulligt med den ena slokande örat på Svante!:)

    SvaraRadera
  16. Åhhh denna ljuvliga Svante, han är ju för gooo...
    Vår lilla Nisse går inte heller ihop med katten..han bara jagar henne hela tiden..hon får hoppa upp på möblerna för att hålla sig undan, lite bättre har det väl ändå blivit nu när Nisse är äldre, men dom kan aldrig sitta bredvid varandra...
    Åhhh, vad fint du har det, den där blusen var underbar...
    Hoppas att din ork kommer tillbaka.
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  17. hej vännen..
    samla du kraft och gör bara det du tycker är roligt..det bli Jul endå..så tänker jag ..vi står i så mycket med dubbla hus och allt vad det innebär..jag försöker ta det med ro och bara göra saker jag gillar när jag har tid och lust..vissa dagar går det sämre men för det mesta lyckas vi fokucera på det som är ljuspunkterna..
    ja skulle gärna vilja hinna göra julgodis men jag vet inte om det hinns med..och det blir väl Jul endå kan jag tro..
    många styrke kramar till dig..
    Kram anna

    SvaraRadera
  18. Kanske det är tbc:n som ännu gör sej påmind... Njut av det du har omkring dej, tänd några ljus och kryp upp framför brasan! Våra julkort är också fortfarande oskrivna och huset ännu inte klart pyntat, och klapparna på hälft, och lillasyster undrade om vi inte skulle ha något mera juligt i vårt hus... endast en adventsstake ännu framme... Men vilken tur ändå att du har lilla busiga Svante som förgyller din dag....:O) Kram Mia

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  20. ta det lugnt bara, vännen. inspirationen kommer om den kommer, o kommer den inte, går det bra ändå. huvudsaken att ni mår bra o får rå om varandra i jul. här snöar det nu, kanske ni också får snö idag?
    urljuvliga bilder på svante - i synnerhet den där han ligger på golvet o tittar på fotografen! lurvbollen...
    helgkram!

    SvaraRadera
  21. Har inte varit här på länge tyvärr...
    Massor med fint du visat! Jag har också spraymålat en krans vit men tack vare dig kom jag nu på hur jag ska dekorera den med sånt jag har hemma :)
    Ååååh jag blev så ledsen då jag läste om hemreportaget ditt, kan förstå hur besviken du blev... Jag skulle nog grämt mig länge efteråt :(

    Hoppas du fått mer julstämning nu, själv får jag massor av andras bloggar. Trevlig luciahelg till dig! <3 Anki

    SvaraRadera
  22. Hej
    Du är inte ensam.... vilken bra liknelse att ro i tjära..... Jag har haft en period då jag liksom inte kan vila bort tröttheten..... men jag tror att det har med mörkret att göra.... Jag hoppas i alla fall på att få lite gjort i helgen... vi får se hur det går! Och det blir ju jul i vilket fall som helst...... TACK för vinsten! Så glad jag blev, första gången jag vinner något! Ha en bra helg! Stor Kram fr C

    SvaraRadera